Tuesday, May 10, 2016

Cerita, berita dan step verify

Aku sebenarnya suka mendengar orang bercerita.
Tapi mungkin ak tak pandai menunjuk emosi orang jadi tak berminat nak berkongsi cerita dengan aku.

Tapi mereka lupa telinga aku sentiasa mendengar

Melainkan aku ajak orang bercerita barulah orang mula bercerita.
(Standardla kan you want something you must give something in return)

Dan ak juga orang yang suka percaya dengan apa yang diceritakan. Sikap aku ni mungkin menyebabkan orang yang cerita terus bercerita. Yang betul betullah dan yang klentong yang mana ak tak tahu ak pun percayalah.

Tapi x kan x dapat membezakan cahaya dan kegelapan?

Kenapa orang bercerita makin suka bercerita?
Sebab ak suka bertanya
Macam reporter atau hos rancangan mhi, Assalamualaikum, nasi lemak kopi o dan yang seangkatan yang menanyakan soalan2 kepada individu yang dijemput . Antara cuak atau belasah je la janji jawab lantas menjadikan orang2 yang ak berbual bertambah galak bercerita.

Yang baik Alhamdulillah
Yang buruk pun Alhamdulillah
Tambah aku 1 ilmu baru.

Tp macam orang katalah yang buruk dan jahat jadikan sempadan
Yang baik kita jadikan panduan

sikap aku yang percaya cerita orang lain ini nasib tak menjadikan aku taksub.

Kenapa sebab ada sahaja ALLAH s.w.t takdirkan ak bertemu dengan hamba lain yang mempersoal dari sudut pandangan berbeza lantas menjadikan ak berwaspada dengan berita dan cerita2 sensasi yang ak terima. Alhamdulillah.

Sebagai contoh
Dalam fb orang ramai berkongsi berita bahawa starbucks diharamkan jakim
Kadang2 berita itu siap diletakkan gambar dan no telefon jakim untuk menunjukkan yang Starbucks itu haram.

Tapi ada sesiapa yang cuba menghubungi berwajib menanyakan samada ia sahih atau tidak?

Haraaam... termasuklah aku
Tapi nasib baikla terdapat segelintir manusia yang berusaha membetulkan yang salah..

Camne nak tahu? Bacalah komen dalam post yang dikongsi.

Begitu jugalah ak dalam kehidupan seharian

Aku menerima sesuatu cerita atau berita
(Collect)
Ak percaya kerana siap disediakan bukti (identify)
Tapi aku tak mencari bukti yang lain atau mengesahkannya (verify)
Bagaimana mungkin sesuatu cerita atau berita itu benar? (Summarize)

Nasiblah ada auditor yang menegur😎
Kalau tak maka sesatlah ak terus menerus. Masyaallah

So peringatan buat anda dan saya

beringatlah sebelum berkongsi ye...😊

Ingat !!!!

Step VERIFY tadi tu ye.
Sahkan setiap berita dan cerita tersebut ye. 😁

Thursday, April 14, 2016

13.4.16

13.4.16
Hari lahir ke 25 aku
Alhamdulillah ad ramai yg wish tp haram seorang pun ak x reply lg...

Mngkin ad yg berkata ak sombong dan mungkin juga yg kata ak apa apa lah ..

Tp semua tu negatif so mari kita abaikan
Dan Seperti yg pernah ak tulis sebelum ini mari kita tulis apa yg menarik berlaku pada diri anda. Ingat positive shj ye

1. Ak solat maghrib isyak berjemaah Alhamdulillah
2. Ak dgr ceramah agama tv1 beb dh berkurun ak tak tonton
3. 1st time pergi perpustakaan desa dafta dan pinjam buku Alhamdulillah.

Korang pulak? Ingat ye tulis ye

Tuesday, April 12, 2016

Kenapa aku dah lama x menulis

Assalamualaikum dan salam sejahtera sudah lebih setahun dari tarikh last posting aku. Konon dulu kata RESTART tp Haram tak start start..

Alhamdulillah ak sihat.
Tp kenapa ak x menulis?

Sebabnya ak segan dan ego..
Ko tahu kenapa?

Pada usia menginjak 25 tahun (2016)

Pada usia 25 ak masih x bekerja
Pada usia 25 ak masih negatif
Pada usia 25 ak masih malas dan bertangguh
& pada usia 25 masih terdapat ego dan segan yang x kena tempatnya

Kalau pasal duit dan pasangan itu lagi la jauh x kelihatan

Tapi sampai Bila?

Kalau korang jumpa ak depan2 walau bersama rakan atau berjumpa rakan yang lama x berjumpa ak masih riang seperti biasa walhal dalam hati ni terus berkata kata

Kalaulah korang tahu apa perasaan ak masa ini.

Jenuh ak cover, jenuh ak simpan sesekali bila ad peluang berkata kata linangan air mata ak turut mengalir. Jenuh ak seka air mata tp ia ttp mengalir sbb itu ad masa bila orang lain bercerita soal hati ak ttp merasa.

Kalau lah korang tahu...

Tp hari ini ak ad semangat baru.
Gara2 baru membaca posting yang menarik dari link di bawah ini.

http://kursuspenulisan.com/penulisan/1358-2/

Yang mengatakan kalau kita menulis 3 perkara yang baik berlaku pada kita setiap hari selama 7 hari kita akan berkekalan bergembira
Antara fakta yang menarik ak baca
Adalah ini

“Kajian yang dilaporkan dalam jurnal American Psychologist mendapati, orang yang menulis 3 perkara baik yang berlaku dalam hidupnya setiap hari selama seminggu, nyata lebih gembira dan kurang tertekan berbanding orang lain dalam tempoh sebulan, 3 bulan, dan 6 bulan selepas itu.”

Dan hakikatnya kalau lah ak menulis dari awal tahun lepas insyaallah ak akn lebih gembira tahun ini. Dan boleh kata setiap hari ada sahaja perkara menarik berlaku pada aku cuma silapnya ak tak menulis macam mana nak ingat betul x?

Yela tu macam mana boleh ad 3 perkara baik setiap hari. Caranya adalah cuba anda pandang setiap yang berlaku dalam lingkup kitaran positif

Sebagai contoh
1. Kena marah dengan bos sbb tak menepati kriteria
+ve anda belajar yang anda buat sebelum ini x bagus so baikilah ia
2. Anda dirompak
+ve anda belajar yang selama ini anda tidak berhati2 denga harta anda. Mungkin kurang perlindungan so tambhkanla ia

Walaupun dah terlewat tapi tak mengapa, ini kerana.

Masa yang terbaik untuk berubah adalah waktu ini.

Mari kawan2 dan sesiapa yang terbaca marilah kita menulis perkara baik setiap hari agar kita menjadi lebih positif. Insyaallah

Perkara POSITIVE yang berlaku pada hari semalam ( sbb ak tulis ni pukul 7 pagi)

1. Ak dapat hadir kelas agama walaupun hanya 15 minit Alhamdulillah
2. Ak dapat bayar hutang rm1 Alhamdulillah
3. Ak tahu yang ak bukan keseorangan bila tinggalkan dunia akaun untuk kerja2 lain. Alhamdulillah

Guys let spread the positivity in our life
Insyaallah... :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...